Brieven in de les Nederlands

Gepubliceerd op 1 januari 2022 om 12:33

Ruimtevaarder in de briefversie

meester Frank, ik kom waarschijnlijk morgen niet naar school
en ook overmorgen zal wat moeilijk zijn
en evenmin de week die komt, ja zelfs de maand die volgt
enfin de kans dat ik nog ooit verschijn is klein
meester Frank, 't is niet omdat u mij zo vaak straft
en mij 1 keer zelfs domkop heeft genoemd
nee, 't is gewoon iets hier vanbinnen, 't heeft geen zin dat ik ontken
meester Frank, ik voel... dat ik een ruimtevaarder ben...

zeg nu zelf, meester Frank, wat ben je in 't heelal
met de tafels van vermenigvuldiging
ook schoonschrift, aardrijkskunde, woorden met dt
dat snapt u toch, dat heeft op mars geen zin
't is dus zeker niet, meester Frank, omdat u mij zo vaak straft
en mij voor de hele klas domkop heeft genoemd
nee 'k moet planeten gaan ontdekken, in de hoop dat daar iets leeft
meester Frank, 't is de plicht, die elke ruimtevaarder heeft

doe de groeten, meester Frank, aan de rest van de klas
en zeg dat ik hen nooit vergeten zal
geef mijn vulpen aan kleine peter van de laatste bank
hij blijft m'n vriend al woon ik dan in 't heelal
zo, meester Frank alles is zowat gezegd
vaarwel, en dat het u nog goed mag gaan
oh, en wat die kleinigheid betreft dat u een domkop in mij ziet
meester Frank, dat deert een ruimtevaarder niet

ooh en voor ik het vergeet
linda van slagerij van gool, komt waarschijnlijk ook niet meer naar school


Het artikel

Creatief omgaan met taal

FONS is 'het magazine' voor leerkrachten, hierin kan je allerlei nuttige info halen en leuke tips. In de vijftiende editie van FONS staan er op pagina's 39 tot 41 een heel artikel hoe je creatief kan omgaan met taal door gebruik te maken van brieven in de les Nederlands.

In dit artikel geven de auteurs, Peter Van Damme en Gino Bombeke, een eenvoudig lesidee. Deze gaat als volgt, laat de leerlingen luisteren naar het nummer Ruimtevaarder van Kommil Foo. Met dit nummer laat je de leerlingen kort stilstaan bij de inhoud van het nummer. Men kan vragen wat is de basisboodschap? Wat is de onderliggende boodschap? Men kan zelfs vragen wat voor een teksttype dit liedje ook is. Hieruit kan men dan concluderen dat dit liedje eigenlijk een brief is dat een jongetje schrijft aan zijn meester.

Hierop kan men dan verder bouwen, nu moeten de leerlingen zelf een versie schrijven naar een leerkracht naar keuze. 

Er zijn veel brieven verborgen in muziek, een bekend nummer is dat van Pink met Dear Mr. President waarin ze dus een brief schrijft naar de president. Brieven worden uiteraard niet alleen in muziek gebruikt ook in films wordt dit regelmatig gebruikt. Enkele bekende voorbeelden: The Notebook, The Fault in Our Stars en PS I Love You. Uit deze drie zal je er zeker wel een van kennen. 

Een middelbare school in Hamme, namelijk de Middenschool Heilig Hart laten hun leerlingen van het tweede middelbaar een brief naar hun eigen 19-jarige zelf schrijven. Ze moeten hierin vertellen wie ze nu zijn en wie ze binnen die vijf jaar zullen zijn. De leerkracht bewaart deze originele brieven en stuurt deze vijf jaar later op naar alle leerlingen. 

Wat vind ik hier nu van?

Als toekomstig leerkracht Nederlands zou ik ook dat idee dat ze nu al doen in de Middenschool Heilig Hart willen uitvoeren. Hoe leuk is dat idee? Als ik dit nu lees vind ik het eigenlijk jammer dat mijn leerkracht dit nooit heeft gedaan. Op 14-jarige leeftijd heb je namelijk een hele andere blik op het leven dan als je 19 jaar bent. Ik zou het me nu niet kunnen inbeelden hoe ik op die jongere leeftijd mijn toekomst voor ogen had. Ik weet wel dat ik toen altijd zei: "Ik word later dierenarts, maar ik laat geen diertjes inslapen." Ik heb altijd een grote liefde gehad voor dieren, anders zou ik nu niet 2 hondjes en 4 paarden hebben... Maar een diertje zijn leven ontnemen, nee dat was een brug te ver voor mij. Ik weet nog dat ze toen tegen mij zeiden: "Maar je helpt zo het diertje uit zijn pijn." Dat besefte ik toen ook wel, maar ik heb vroeger te hard afgezien toen we onze hond Dax hebben moeten laten inslapen op 11-jarige leeftijd. 

Dit eenvoudig lesidee is zeker een optie om te gebruiken in de les, ik zou misschien wel meerdere Nederlandstalige liedjes laten horen waarin een brief is in verwerkt. Dan zou ik ze de keuze laten om vanuit een van deze liedjes zelf een brief te verwerken vanuit hun eigen standpunt. Maar uiteraard wel verbonden is aan hun gekozen liedje.



Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb