Weyts: "Lagere scholen moeten zich focussen op Nederlands en wiskunde."

Gepubliceerd op 3 juni 2022 om 12:48

In het actuadebat over het lerarentekort en de dalende leerprestaties passeerden veel voorstellen. Zoals het vak levensbeschouwing afschaffen. De aanleiding voor dit debat, waren onder meer de tegenvallende resultaten van de meest recente peilingtoetsen wiskunde.

Ben Weyts (onderwijsminister) noemde de resultaten 'alarmerend'.  Hij noemde het lerarentekort en de onderwijskwaliteit '2 zijden van dezelfde munt', hiermee bedoelt hij dat het een heeft impact op het andere, en vice versa. Scholen moeten hun focussen op de kerntaak: lesgeven. Met name voor de 2 belangrijkste pijlers: wiskunde en Nederlands.

Verder schudde Weyts nog 1 concrete maatregel uit zijn mouw: het verplicht remediëren van toekomstige leerkrachten na het invullen van de instaptoets in de lerarenopleiding.

 

Wat vind ik hier nu van?

Ik begrijp Weyts heel goed, mijn jongere zus zit nu in het 5de leerjaar en die is bijna elke dag weg met haar klas. De ene keer naar de film, de andere keer gaan spelen in een bos... Als het dat niet is hebben ze wel geturnd of geknutseld, maar dan komt ze met een volle rugzak taken naar huis. 

Ik merk bij mijn zus dat haar wiskunde ook niet is wat het moet zijn, dit puur door het feit dat ze continu andere leerkrachten heeft (wat een probleem is op haar school). Ik vind dat school niet dient om 'plezier' te maken, dit kan wel eens gebeuren dat een klas iets leuks doet, maar dat moet zeker niet de kern van de zaak zijn.

Over het invoegen van een instaptoets ben ik ook voorstander, want zo weet je als toekomstige leerkracht wat je zelf nog moet bijwerken en via deze weg is dat haalbaar.

Bron:


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb