Katholiek onderwijs teleurgesteld over maatregelen om lerarentekort tegen te gaan: “Bij lange niet vergaand genoeg”

Gepubliceerd op 5 januari 2022 om 12:24

Op 6 december 2021 kwam het artikel: "Katholiek onderwijs teleurgesteld over maatregelen om lerarentekort tegen te gaan" uit in de Gazet van Antwerpen. Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen vindt dat minister van Onderwijs Ben Weyts de lat dringend moet hoger leggen. Weyts en de onderwijspartners kwamen tot besluit dat ze het beroep van leerkracht gaan opwaarderen. Maar ze moeten ook de leekracht zelf opwaarderen.

Als leerkrachten meer respect zouden krijgen, dan zouden er veel meer mensen kiezen voor een hob in het onderwijs, zo klinkt het bij Weyts. In het pakket van nieuwe maatregelen: de uitbreiding van de anciënniteitsregeling voor zij-instromers, een andere maatregel slaat op de vaste benoemingen. Nu zouden leerkrachten ook extra loon kunnen krijgen voor als ze extra uren lesgeven en schouden zullen flexibeler kunnen omgaan met al hun middelen. Deze maatregelenen vertrekken uiteraard vanuit goede intenties, maar zijn jammer genoeg niet doortastend genoeg om een voelbaar verschil te maken.

Lieven Boeve zegt het volgende: "Het is teleurstellend dat de Vlaamse Regering, na jaren van alarmsignalen en de crisis van de voorbije maanden, er niet in slaagt om het lerarentekort ten gronde aan te pakken." Er wordt nog steeds te weining naar beklag en wensen van bestuurders, directies en leraren geluisterd. 

Dit lerarentekort is de grootste bedreiging voor de kwaliteit van ons onderwijs!

Volgens Johan Danen is Weyts 'de belangrijkste werf' werf vergeten, namelijk de startende leekrachten die nu massaal werk zoeken. Het gaat echter om de uitdaging om startende leerkrachten in het onderwijs te houden. Van die starters haakt één op de drie af in de eerste vijf jaar. "Minister Weyts moet maatregelen nemen om ook deze groep in het onderwijs te houden. Daar valt het meeste maatschappelijke winst te halen. En dat gebeurt nu veel te weinig", meent Danen.

Misschien nog wel de belangrijkste alinea in heel het artikel: Danen: "Geef startende leerkrachten een apart statuut, waarbij ze kunnen rekenen op gedegen aanvangsbegeleiding, een minimum aantal paralleluren, en aangepaste opleidingskansen. Senior-leerkrachten krijgen de kans om andere opdrachten op te nemen, zoals het mentoren van startende leerkrachten.”

Bron:

Ik sta volledig achter de laatste alinea van het artikel waarin Danen nadruk legt bij de startende leerkrachten, om hen meer te steunen en ervoor te zorgen dat ze een minimum aantal paralleluren hebben. Maar zoals eerder wordt vermeld in het artikel is het uiteraard ook belangrijk dat zij-instromers nu al tien jaar anciënnitieit mogen meenemen wat voordien maar acht jaar was. Ze streven wel naar de twintig jaar anciënniteit, dit zal dan uiteraard meer mensen aanspreken. Ik vind dat Weyts het persoonlijk niet goed heeft aangepakt deze 'nieuwe' maatregelen.


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb